tar nya tag

Har kommit till insikt om att jag nog väger en hel del för mkt - sisådär 30 kg, så jag har börjat att tänka på mina kostvanor.
Jag har gått igenom detta innan när jag vägt för mkt å jag vet att i början är det skitjobbigt för man är fortfarande hungrig när man ätit men det är bara å bita ihopa!
Jag hitta en sida på internet som heter viktklubb.se. & därigenom hittat en massa roliga recept. Jag har testat nu denna veckan som gått å man blir helt rörd när cordelia sitter å säger "mm va gott denhär middan är mamma" =) det värmer å hon äter som en häst =) Så jag ska nog aldrig sluta laga sånhär nyttig mat nu - är helt fast. Å vem kunde ana att mysli, lingon å mjölk var en god kombination?!

Igår var det iaf kyckling till middag med klyftpotatis.
Här kommer receptet:

4 port.
500 gram kycklingfilé
1 dl finhackad bladpersilja
40 gram riven 17%-ig ost
2 dl lättcreme fraiche
  salt och peppar
800 gram potatis i klyftor
1 msk margarin
2 tsk finrivet citronskal
50 gram ruccolasallad
200 gram tomater i bitar
1 st röd paprika i strimlor
0.5 dl finhackad purjolök

Lägg kycklingfiléerna i en smord form. Blanda persilja, ost, creme fraiche, salt och peppar i en bunke. Bred röran ovanpå kycklingen. Stek i 225 grader i 15-20 minuter.
Klyftpotatis: Lägg potatisklyftorna och margarin i en ugnsfast form. Salta och stek dem i 225 grader i ca 40 minuter. Strö på finrivet citronskal. Servera med sallad gjord på ruccola, tomat, paprika och purjolök.

Jag gjorde en veggo variant till Jerry med quornfileér i stället.
Ett tips: ha i 1-2 msk sambal oelek i röran som ska kletas på.
Veggo:  Kyckling:

Till lunchen igår blev det en alex vegetariska lunchmackor.
recept på 6 mackor är:

1 st paprika
1 st tomat
6 st isbergssallads blad
1 msk olivolja
1 st vitlök supersolo
6 st runda polar mackor
riven parmesan ost
1 pkt mexicali nuggets

Hetta upp oljan & pressa ner vitlöken. Tärna paprikan & häll i pannan. Lägg sedan i mexicali nuggetsen & bryn.
Lägg upp 6 skivor polarbröd på en plåt med bakplåtspapper på. Lägg isbergssalladen på mackorna & skiva tomaten & lägg på nån tomatskiva per macka. Ta sedan det du brynt i pannan & fördela på mackorna. Riv osten direkt på.
In i ugnen i 200 grader C i ca 5 min.
bild från denna lunchen:

Till middag idag blir det broccoli & vitlöks soppa, ska bli intressant å se hur det smakar.
Lunch idag blir rester från igår. Så jag följer ju inte min veckomeny till 100%
Jag följer ju inte min motionsplan heller, för jag motionerar mycket mer. ingår ju en hel del motion i min vardagsmotion eftersom vi bor i utkanten på stan å vi e ju båda gång å cyckelburna. Men det är ju skönt att man motionerar mer än vad man behöver iaf.

Så nu ska vi se om jag kan gå ner några kilo innan det är dax å bli gravid igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0